Thursday, November 6, 2008

I wish he Can

Det är inte säkert att Obama kommer rädda världen, även om han målas upp som en profet, men klart är att en av USA:s svagaste presidenter kommer följas av en av de starkaste. Barack Hussein Obama, vem trodde att man skulle få en sådan president. En lättviktare. Man kunde kanske ha anat det med tanke på att Howard Dean fick sådant stöd för några år sen.

Men kommer världen förändras? Jag vet inte. Jag hoppas det. Obama får en unik möjlighet att förändra. Och om han lyckas kanske vi kan få den Star Trek-liknande jordiska harmoni som existerar i det 23:e århundradet.

Men nu ska Obama från kampanjernas lala-land till verkligheten, där demokrater långt till höger om honom ska försöka påverka honom, där en stab av medarbetare kommer att försöka styra hans val och där han kommer begränsas av komplexiteten i en rad olika frågor. Och av att han kommer jobba med "lesser men" (för det är nästan alltid män), som inte har hans resoluta handfasthet, den moraliska inre kompass som han verkar ha.

Jag trodde inte USA var redo för honom, jag trodde inte han hade tyngden som krävs (och det tvivlar jag på fortfarande i 1-till-1 möten med människor som Sarkozy och Ahmadinejad), men jag är glad för USA, han kan gjuta hopp i ett land som fortfarande är kompassen. Obama blir nog dock "The Last Great President" och skulle någon skjuta honom, vilket känns ganska troligt och många av vänner och släktingar tycker sig ana, så kommer det vara punkten för USA som stormakt. Då är det kaosets tid som väntar.

Jag hoppas på Obama och på hoppet. En förenad mänsklighet hade varit trevligt. Är han vår Percival, kan han finna den heliga Graal? Det återstår att se...

No comments: