Tuesday, October 7, 2008

Rubrikmissbruk

Bara helt kort, innan arbetet måste börja. Jag blir så förbannad när media vrider på ord. Anders Eklund är en pedofil och en mördare och har i det närmaste förverkat sin rätt att andas, och ska i vilket fall ha fängelse eller vård väldigt, väldigt länge.

Men jag blir uppriktigt förbannad när media rubriksätter Eklunds brev till en vän (som alltså läses av fängelsepersonalen och sedan läcks till pressen) där A.E. skriver:

"Det enda jag vill är att få vård för detta, annars är jag lika sjuk i hjärnan som jag var innan vården eller fängelsestraffet som skall komma. Jag behöver ju vård för det jag gjort. Och vård är också straff men jag blir frisk i hjärnan. Annars kan samma sak hända igen när jag blir fri."

Detta har Expressen gjort en rubrik av som lyder: "Anders Eklund hotar att döda igen".

Ja, det var ju verkligen ett hot. Han skriver i ett personligt brev till en vän att han vill ha vård så han inte ska fortsätta vara sjuk i huvudet. Han har alltså insett att han inte är frisk. Sen vet jag inte om han kan botas, men något hot mot allmänheten eller små barn är det inte. Han är rädd. Han uttrycker klart och tydligt att han inte vill att det ska hända igen.

Det är inget hot. Men Expressen är ju kända för att hitta på egna historier...

No comments: